Het succes van storytelling

De spinner; een rage die uit de hand loopt

Van de hoelahoep in de jaren ’50, de skippybal in de jaren ’60 tot de Rubiks kubus in de jaren ’80 en de Flippo’s weer een decennium later. Elke generatie groeit wel op met een hype want rages zijn van alle tijden. Ze komen en ze gaan. Dat sommige rages er wat langer over doen om tot wasdom te komen, bewijst de fidget spinner. Want daar draait het nu om op de Nederlandse schoolpleinen, letterlijk en figuurlijk.
De spinner is uitgevonden in 1993 en bestaat uit een draaischijf met kogellagers met daaromheen drie vleugels. Door de draaischijf in het midden tussen duim en wijsvinger te houden kun je het met je andere vingers een zetje geven waardoor de vleugels lang blijven draaien.

De fidget spinner is bedacht door de Amerikaanse Catherine Hettinger als bezigheidstherapie voor haar dochter die moeite had met stilzitten. Het draaien van de spinner zou een therapeutisch en rustgevend effect hebben. Juist dit gegeven heeft enorm bijgedragen aan het verkoopsucces van het speeltje in Nederland.

24 jaar na het uitvinden zagen veel scholen daarom ook louter voordelen van de spinner. Handig voor leerlingen met concentratieproblemen en een goede remedie tegen klikkende pennen en wippende stoelen in het klaslokaal. Met goedkeuring van leraren en ouders was de spinner niet meer tegen te houden en zijn we een nieuwe hype rijker.

Ambassadeurschap
Het verhaal van de spinner is een mooi voorbeeld van (bedoelde of onbedoelde) storytelling. Het verhaal achter de draaitol 2.0 is verrassend, geloofwaardig, goed te onthouden en wordt door de gebruikers (en hun ouders) makkelijk doorverteld. Zo is ambassadeurschap ontstaan, waar menig merk jaloers op kan zijn.

Het onderwijs schijnt inmiddels wel wat terug te komen op het gebruik van de spinner. Een klaslokaal vol spinnende kinderen heeft minder oog voor de leraar en is niet goed voor de concentratie. Dus, goed verhaal of niet; de spinner dreigt op deze manier aan zijn eigen succes ten onder te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *