Social media is serious business

“Gezocht stagiaire die aan de slag gaat met social media.”
Hoe vaak kom je deze wervende tekst niet tegen. Nog steeds zoeken veel bedrijven een stagiair die de social media-kanalen gaat opzetten en beheren. Niks mis mee, op het eerste gezicht. Enerzijds geef je een student de kans zich te ontwikkelen met een leuke praktijkopdracht en anderzijds geef je je bedrijf een gezicht naar buiten. Zo snijdt het spreekwoordelijke mes aan twee kanten.



Beeld voor sociale media van de NS, ontwikkeld door Het Gilde
De reden voor bedrijven om het zo aan te pakken is wel begrijpelijk. Intern is er vaak nog weinig ervaring met social media of er zijn weinig middelen voor handen om het zelf te doen. Vanuit de student geredeneerd is dit een mooie kans om ervaring op te doen. De jonge generatie ademt social. Ze zijn er immers mee opgegroeid. Dus zijn ze online een beetje handig, schrikken ze niet van grafische software en schrijven ze behoorlijk Nederlands, dan is er al snel een match.

Investeren in social
Een belangrijk nadeel van deze werkwijze is dat een stagiair tijdelijk is… na een paar maanden is hij weer vertrokken (hopelijk met een goed cijfer), terwijl je Facebookpagina, Twitterfeed en Instagramkanaal nog steeds in de lucht zijn. Grote kans dat na vertrek van de stagiair de boel wat versloft. Daarnaast ontbreekt door deze aanpak intern draagvlak. Het was goed mogelijk geweest dat er binnen je organisatie al wel mensen aanwezig waren met kennis en ervaring, die met een beetje ondersteuning van een externe partij (met ervaring en een bewezen staat van dienst) prima betrokken zouden kunnen worden bij social media.

Social media verdient een serieuze investering. Want bekijk het eens anders; zou je een onervaren student aan de gang laten gaan met je marketingplan. Grote kans van niet. Social media is onderdeel van je marketingplan en daarmee serious business.

Axel Kolthof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *