Waarom een waarom?

Daarom!
Je wordt er mee “doodgegooid”, the why moet op je website. The why? En waarom in het Engels? Ondanks dit kritische begin is Het Gilde een voorstander van the why, het waarom. Simon Sinek, de geestelijk vader, geeft met deze quote aan waar het om gaat:

“If Apple was like everyone else a marketing message might be: We make great computers. They’re user friendly. Want to buy one? …Here’s how Apple actually communicates: everything we do, we believe in challenging the status quo, we believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?”

Zijn hele verhaal heeft hij beschreven in het boek 'Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action', maar er is ook een interessante video te bekijken (TED-talk)

Wat moet je hier nu mee?
De basisgedachte van Sinek is te vatten in de “Golden Circle” Why-How-What. De kern is dus de Why, de How volgt daaruit om vervolgens de What te kunnen aangeven. Toch nog wat vaag? Neem dan als voorbeeld een website, misschien wel die van je eigen organisatie. Het merendeel van de websites vertelt vooral Wat de organisatie doet en soms ook nog Hoe ze dat doet. Er zijn maar weinig websites die het Waarom behandelen. Dus de meeste websites zullen de bezoeker niet echt raken. Ze zijn ingericht vanaf de buitenkant van de Golden Circle, terwijl de Waarom de centrale boodschap moet zijn.

Dat vergt wel een andere benadering voor het verkopen van een product of dienst. Apple verkoopt eigenlijk computers net als Dell. Toch is de boodschap van Apple heel anders dan die van Dell.

Hetzelfde kun je met een bureaustoel doen, zoals BMA Ergonomics uit Zwolle dat deed met hun Axia Smart Chair. Dat is een stoel die door middel van software en sensoren aan de gebruiker aangeeft wanneer hij verkeerd op de stoel zit. De slogan die ze gebruiken is: AXIA Smart Chair, dé zitcoach. Een bureaustoel die je bewust maakt van de zit- en werkhouding. Door die stoel ga je fitter naar huis, wie wil dat niet? Dat klinkt toch anders dan een ergonomisch verantwoorde bureaustoel.

Wat moet je met een Waarom? Ik zou zeggen, probeer het waarom van je product of dienst te verwoorden op zo’n manier dat het meer de emotie aanspreekt. Dan ontstaat er iets dat mensen en klanten onthouden en willen kopen. Daarom dus een Waarom.

Aldert van Buuren

PS, wil je een voorbeeld? Download hieronder de Waarom van Het Gilde als handig hulpmiddel voor je eigen organisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *